Infâncias, Crianças e as tramas montadas para pensar sobre elas: dialogando com os estudos da infância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1687

Abstract

ABSTRACT: This text rehearses a brief and punctual reflection on childhoods, children and the developments evidenced with the inauguration of childhood studies. In it we will consider the historical and sociological perspectives, as a way of understanding the origin of the concept of childhood, the ways of life of children in different periods and modernity as a ballast in the structuring of contemporary thought. Nowadays, research has increasingly shown that children and their childhoods weave meanings from their daily practices, interfere in social dynamics and are producers of children's cultures. The aim of the text will be to establish a debate on the concepts historically instituted in the multidisciplinary field of childhood studies and the relationship with early childhood education, thinking about how they reverberate in the daily lives of children and teachers. At this point in the research that you find in the initial phase, we are approaching the field and producing elements that bring us closer to this state of the art. We will dialogue with research by Arroyo (1994), Cohn (2005), Qvortrup (2014), Sarmento (2004, 2007), Sarmento and Marchi (2017), Oliveira (2008) among others. The discussions point to a fruitful field of research and creative methodologies, aimed at understanding childhoods and narrated from the eyes of children, denoting complexities, particularities and singularities in the power of their voices. This field of knowledge is still recent, and has led to gains around social rights and children's agency. However, we still have a long way to go in search of a citizen childhood. That has the presence of children's bodies in the social history of their territories.

 KEYWORDS: Child education; Specificities; Plurality.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, N. FERRAÇO, C.E., SOARES, M.C.S. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação[online]. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018, 109 p. ISSBN 978-85-7511-517-6. https://doi.org/10.7476/9788575115176.

ANDRADE, Lucimary Bernabé Pedrosa de.Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais.Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 193 p. ISBN 978-85-7983-085-3. Disponível em: http://books.scielo.org/Acesso em: 18 jul. 2020.

ARIÈS, Phillipe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de janeiro: LTC, 1981.

ARROYO. Miguel Gonzalez. O significado da infância: In. SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO INFANTIL. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1994.p 88-92.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de.Pedagogia: a arte de erigir fronteiras. In: BUJES, Maria Isabel Edelweiss; BONIN, Iara Tatiana (Org.). Pedagogias sem Fronteiras.Canoas: Ed. ULBRA, 2010, p. 22.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Uma outra infância é possível. In: BUJES, Maria Isabel Edelweiss; BONIN, Iara Tatiana (Org.). Pedagogias sem Fronteiras. Canoas: Ed. ULBRA, 2010, p. 22.

BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de1996.

CHISTÉ, Bianca Santos; SANTOS, Gabriel Tenório dos. Se Essa Rua Fosse minha... Entre Imagens e Infâncias: mapas, rastros e traços do corpocriança. Revista Brasileira de estudos da Presença, [S.1], v. 9, n. 4, p. 01-23, nov. 2019.

CORSARO, W. The Sociology of Childhood. California: Pine Forge Press, 1997.

COHN, Clarice. Antropologia da Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

COUTO, Mia. Frases sobre escola de Mia Couto: Citações para todas as ocasiões. Disponível em: https://www.poetris.com.Acesso em: 13 Ago. 2020.

KUHLMANN, M. J. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica.6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LOPES, Jader Janer M.; VASCONCELLOS, Tânia de. Geografia da Infância: Reflexões sobre uma área de pesquisa.Juiz de Fora: FEME/UFJF, 2005.

MARCHI, R.C. Os sentidos (paradoxais) da infância nas ciências sociais: um estudo de sociologia da infância crítica sobre a “não-criança” no Brasil.2007.308 f. Tese (Doutorado em Sociologia Política) –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

MARCHI, Rita de Cássia; SARMENTO, M. Infância, normatividade e direitos das crianças: Transições contemporâneas. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 141, p.951-964, out.-dez., 2017.

MEIRELES, Cecília. Crônicas de educação. (v.1). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

PEREIRA, Vilmar Alves; VARGAS, Vanessa Alves. Contribuições da Sociólogia da Infância e da abordagem etnográfica às pesquisas com crianças: Poiésis. v. 13, n. 24, p. 409-427. jul.-dez. 2019.

QVORTRUP, Jeans. Visibilidades das crianças e da infância: Linhas Críticasv. 20, n. 40, p. 23-42. Jul. 2015.SARMENTO, M. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da Segunda Modernidade. In: Sarmento, M. e Cerisara, A. Crianças e Miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004.

SARMENTO, M. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira e Marin, 2007. p 25-49.

Published

2021-01-31

How to Cite

Ferreira, R. A., & Macedo, M. do S. B. . (2021). Infâncias, Crianças e as tramas montadas para pensar sobre elas: dialogando com os estudos da infância . Diversitas Journal, 6(1), 1546–1563. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1687