EJA/PROEJA entre nós e laços: recorte do memorial formativo do curso de especialização em EJA/PROEJA do IFRN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1328

Abstract

ABSTRACT: This work is a qualitative research based on scientific readings and training experience in the Specialization Course in Assertive Practices in Didactics and Management of Professional Education Integrated with Youth and Adult Education - EJA / PROEJA in 2020, from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte. In this article we will walk through the reflection of the specificities of EJA and PROEJA, in addition to pointing out the paths and experiences obtained by the IFRN specialization course, also thinking about the teaching performance within the scope of EJA. As it is a cut-out of a formative memorial, this work has a reflective character and is more focused on the report of lato sensu training in EJA / PROEJA and professional experiences pertinent to broadening the understanding of the EJA modality of education. In order to think about the formation of the post-graduate course in EJA / PROEJA and in the teaching experience, some theoretical postulates that serve as a basis and foundation are elucidated throughout this work. As the main theoretical postulate, we elucidate the basic documents of EJA / PROEJA in the Brazilian study bases entitled with the name National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality (2007). It is recommended to read this work for the education area related to EJA / PROEJA or to anyone interested in learning more about this public, education modality or program and it is concluded, in addition to other statements, that EJA / PROEJA is a teaching modality that requires particular attention due to its specificities.

KEYWORDS: EJA.PROEJA.IFRN.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARBOSA, R. C. Bom Conselho, 03 mar. 2016. 1 arquivo mp3 (30 minutos).

Aula gravada, e concedida pela escola e estudantes, da professora-pesquisadora: Raile Cabral Barbosa.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm> . Acesso em: 21 março. 2020.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

______. Decreto nº 5.478, de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das instituições federais de educação tecnológica, o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 27 jun. 2005a.

______. Decreto nº 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui no âmbito das instituições federais o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 14 jul. 2006.

_______. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos: Ensino Médio/Técnico –PROEJA: Documento Base. Brasília, 2007.

_____________. Ações PROEJA 2009. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2009a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12288:progr ama-nacional-de-integracao-da-educacao-profissional-com-a-educacao-basica-namodalidade-de-educacao-de-jovens-e-adultos-PROEJA&catid=259:PROEJA-&Itemid=562 Acesso em: 02/06/2020.

CABRAL. G. S. Bom Conselho, 03 mar. 2016. 1 arquivo mp3 (20 minutos).

Aula gravada e entrevista do estudanteconcedida àprofessora-pesquisadora: Raile Cabral Barbosa.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra,1996.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Projeto Pedagógico do Curso de Especialização em Práticas Assertivas em Didática e Gestão da Educação Profissional integrada à Educação de Jovens e Adultos na modalidade à distância (Pós-Graduação Lato Sensu). Rio Grande do Norte: IFRN, 2018. Disponível em: . Acesso em jun. De 2020.

JANNUZZI, Gilberta Martino. Confronto pedagógico: Paulo Freire e MOBRAL. São Paulo: Cortez, 1979.

MATIAS. J S. Bom Conselho, 03 mar. 2016. 1 arquivo mp3 (21 minutos).

Aula gravada e entrevista do estudanteconcedida àprofessora-pesquisadora: Raile Cabral Barbosa.

SANTOS. A. B. de. Bom Conselho, 03 mar. 2017. 1 arquivo mp3 (30 minutos).

Aula gravada e entrevista do estudanteconcedida àprofessora-pesquisadora: Raile Cabral Barbosa.

SILVA. R. F. de. Bom Conselho, 03 mar. 2017. 1 arquivo mp3 (32 minutos).

Aula gravada e entrevista do estudanteconcedida àprofessora-pesquisadora: Raile Cabral Barbosa.

STOCO, Heloisa Pancieri. A educação de jovens e adultos trabalhadores no PROEJA: acesso e permanência no CEFET-BA. Revista Eletrônica Multidisciplinar Pindorama do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia –IFBA, Bahia, ano I, nº 01, p.1-45, ago.2010.

UNESCO. 3º Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos (GRALE III). Disponível em: <https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2017/02/relatorio-global-sobre-aprendizagem-e-educa%C3%A7%C3%A3o-de-adultos.pdf>. Acesso em junho de 20.

Published

2021-01-31

How to Cite

Barbosa, R. C., & Melo, M. A. V. de. (2021). EJA/PROEJA entre nós e laços: recorte do memorial formativo do curso de especialização em EJA/PROEJA do IFRN. Diversitas Journal, 6(1), 1478–1498. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1328