Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1223

Abstract

ABSTRACT: This work aims to bring to the debate the implications of teaching geography in the Knowledge Connections Program at the Federal University of Alagoas along with the experience of monitoring. The referred Program contributes to the preparation of the connectionist in the area of ENEM Applied Human and Social Sciences and enables a critical knowledge of the geographic space in which we live, developing the ability to analyze, evaluate and interpret the space lived in transformation. The purpose of the experience report is to describe the experience lived during the two-year period as a program monitor. As well as highlighting the relevance of the experience in the classrooms, in classes, making the monitor seek to improve the teaching practice more and more.

KEYWORDS: Geography teaching. Knowledge Connections. Curriculum.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Roselma Lopes Ribeiro, Universidade Federal de Alagoas

Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Alagoas. Pesquisadora do Núcleo de Estudos Agrários e Dinâmicas Territoriais (NUAGRÁRIO).

References

ANDRADE, Manoel Correia. Geografia, Ciência e sociedade: Uma introdução do pensamento Geográfico. Recife: EDUFPE, 2006.

CASTELLAR, Sonia; VILHENA, Jerusa. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.42 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GABRIEL, Carmen Teresa; MOEHLECKE, Sabrina. Conexões de Saberes: uma outra visão sobre o ensino superior. 2019. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1500> Acesso em 14 jan. 2020.

MIRANDA, Ricardo Ferreira. O ensino de geografia: perspectivas atuais. 2015. Disponível em: Acesso em: 19 jan. 2020.

PERES, Marcos Augusto de Castro; SOUZA, Ady Canário de. O Programa Conexões de Saberes como politica afirmativa no contexto do semiárido nordestino: O caso da UFERSA em Mossoró/RN. 2012. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640053> Acesso em: 12 jan. 2020.

SANTOS, Neimara Costa de Lima; FERNANDES, Maria José Costa. A trajetória do ensino de geografia no Brasil.2019. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/revistas/conadis/trabalhos/TRABALHO_EV116_MD1_SA13_ID894_29102018001631.pdf> Acesso em: 14 jan. 2020.

SILVA, Francisco Marcelo; AVENDAÑO, Ana Caroline Andrade; CARVALHO, Monique Batista. O Programa Nacional Conexões de Saberes e a busca por uma universidade publica, de qualidade e popular.2008. Disponível em: <http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/4140/1/FPF_PTPF_01_0797.pdf> Acesso em: 11 jan.o 2020.

SILVA, Ivone Maria Ferreira da; SOARES, Aparecida de Castro. Trajetórias de vida e formação acadêmica: uma experiência do Programa Conexões de Saberes. 2012. Disponível em: <https://www.skoob.com.br/trajetorias-de-vida-e-formacao-academica-738387ed740988.html> Acesso em: 14 jan. 2020.

TIEPOLO, Liliani Marilia et al. Conexão de Saberes: a experiência interdisciplinar do Programa de Educação Tutorial Comunidades do Campo da UFPR. 2017. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/49498> Acesso em: 11jan. 2020.

VESENTINI, José Wiliam. Geografia crítica e ensino. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umberlino de (org.). Para onde vai o ensino de Geografia? 5 ed. São Paulo: Contexto, 1994.

VESENTINI, José Wiliam. Ensino da geografia e luta de classes. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umberlino de (org.). Para onde vai o ensino de Geografia? 5 ed. São Paulo: Contexto, 1994.

Published

2021-01-31

How to Cite

Ribeiro, R. L. (2021). Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência. Diversitas Journal, 6(1), 1406–1414. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1223