Low Code application to evaluate the accessibility of public equipment in the city of Garanhuns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v10i2.3130

Keywords:

Public administration, Urban mobility, technology

Abstract

With the growth of cities, characteristics such as urban mobility and accessibility to public equipment have become major challenges for public administration to reach the levels of intelligent and sustainable cities, or smart cities. Smart cities are able to align technological advances with social and environmental progress, through the strategic use of technology. This study focuses on the challenges faced by the population of the city of Garanhuns, a city 230 km from Recife, capital of Pernambuco, and aimed to develop a low code application so that, in a collaborative way, users can assist in evaluating the accessibility of public facilities such as bus stops, health units and tourist attractions in the city. Arcgis Experience Builder and Survey 123 from the Arcgis platform were used as development tools, which allow creating applications with low programming code, providing geographic intelligence resources. The application specified accessibility levels ranging from 1 to 5 (very poor to excellent, respectively) depending on the items present in each location, such as access ramp, lighting, sidewalk conditions, parking for people with disabilities, covered areas, pedestrian crossings. , etc. After the evaluation, the user can also have access to the accessibility results of the locations that were evaluated. This work is expected to contribute to informing users about the level of accessibility of these places in the city, in addition to providing a better understanding of the population's needs and directing public policies aimed at promoting equality and quality of life for all citizens.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Camille de Araújo Vidal Gomes, Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE. Brasil. cavg@discente.ifpe.edu.br

0009-0009-1293-9713; Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE. Brasil. cavg@discente.ifpe.edu.br

Vânia Soares de Carvalho, Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil

0000-0002-8849-7095; Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil. vaniacarvalho@recife.ifpe.edu.br

Aida Araújo Ferreira, Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil

0000-0002-0322-6801; Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil. aidaferreira@recife.ifpe.edu.br

Ioná Maria Beltrão Rameh Barbosa, Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE. Brasil

0000-0002-5795-1398; Instituto Federal de Pernambuco. Recife, PE. Brasil. ionarameh@recife.ifpe.edu.br

References

BRASIL. (2000). Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. (D. O. Brasil, Ed.) Brasília, DF. Acesso em 05 de ago de 2023, disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L10098.htm.

BRASIL. (2012). LEI N° 12.587, DE 3 DE JANEIRO de 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Acesso em 18 de nov de 2023, disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/I12587.htm

ESRI . (2022). ArcGIS Experience Builder - Um novo modo de construir aplicativos da web. Acesso em 07 de jun. de 2022, disponível em https://www.esri.com/pt-br/arcgis/products/arcgis-experience-builder/overview

Guimarães, J. d., Carvalho, V. S., Silva, T. G., Ferreira, A. A., Barbosa, I. B., Bandeira, M. S., & Lima, A. S. (fevereiro de 2021). Inteligência geográfica e tecnologia na contribuição ao acesso de pessoas com deficiência ao transporte público no Recife. Brazilian Journal of Development, 7, pp. 17187-17198. doi:0.34117/bjdv7n2-376

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE. (2022). Cidades e Estados. Acesso em 04 de ago de 2022, disponível em https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pe/garanhuns.html

Latrônico, Ana Lúcia Abrão et al. O território como tecnologia de mediação urbana: a customização territorial dos aplicativos móveis. urbe, Rev. Bras. Gest. Urbana, Curitiba, v.11, e20190075, 2019. Acesso em 20 de nov.de 2023, disponível em: https://www.scielo.br/j/urbe/a/CyX9qMFXjHSXtHxt8JbxPBz/?lang=pt

Medeiros do Nascimento, C., Oliveira Gomes, W., Araújo Ferreira, A., Beltrão Rameh Barbosa , I. M., & Soares de Carvalho, V. (2023). Projeto Sigabem: Migração de aplicações desenvolvidas em software livre para a plataforma ArcGIS. 8(4), 3227-3243.

Miranda, Camila Ribeiro. Análise da Aplicação das Informações Geográficas Voluntárias (VGI) no Cadastro Territorial. 77 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2021

Silva, T. G., Guimarães, J. d., Andrade, A. G., Ferreira, A. A., Barbosa, I. B., & Carvalho, V. S. (jan-mar de 2021). Tecnologia Assistiva para Auxiliar o Acesso ao Transporte Público por Pessoas com Deficiência. Diversitas Journal, 6, pp. 746-756.

WAT. 2023. Acessibilidade Urbana: Veja os Principais Desafios no Desenvolvimento. São Paulo, SP. Acesso em 26 de jul. de 2023, disponível em: https://watplast.com.br/acessibilidade-urbana-veja-os-principais-desafios-no-desenvolvimento

Published

2025-06-30

How to Cite

de Araújo Vidal Gomes, C., Soares de Carvalho, V., Araújo Ferreira, A., & Maria Beltrão Rameh Barbosa, I. (2025). Low Code application to evaluate the accessibility of public equipment in the city of Garanhuns. Diversitas Journal, 10(2). https://doi.org/10.48017/dj.v10i2.3130