A Residência Pedagógica frente ao ensino remoto: desafios e contribuições

Authors

  • Rúbia de Fátima Tavares da Silva Especialista em Linguagem e Práticas Sociais pelo Instituto Federal de Alagoas (IFAL)
  • Tatielly Almeida Santos Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
  • Inalda Maria Duarte de Freitas Profa. Titular da Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL. Profa. Dra. em Ciências da Educação revalidado pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2253

Keywords:

Education, Pandemic, Teaching, Formation

Abstract

Aiming at teacher improvement, the Pedagogical Residency Program (PRP) offers
undergraduate students the opportunity to experience theoretical-practical experiences aimed at
teaching practice. The pandemic context, initiated as a result of COVID-19, involved several
atypical contexts. In education, the teaching-learning process was submitted to new perspectives
and adaptations, and in the midst of social distancing, remote learning gained significant space.
In this bias, the objective of this research was to report and present reflections on the
applicability of activities developed remotely in the PRP linked to the State University of Alagoas
(UNEAL) in partnership with Adriano Jorge State School, both located in the Arapiraca-AL city,
leaving of the following issue: how has the respective program in front of remote teaching
contributed to the acquisition of knowledge and teaching practices? identifying the challenges
and contributions found from the experience of a resident scholarship holder and the tutor
teacher, both linked to the project. The justification for conducting this research came from the
importance that the program has in relation to teacher training, even though it is consolidated in
a context that differs from that experienced in person in schools. For the methodology of this
investigation, descriptive qualitative research was adopted, supported by bibliographic studies.
Based on this experience, it was possible to conclude that, despite being challenging, remote
teaching experienced in RP enabled the acquisition of teaching learning, enabling professional
growth by providing an innovative, critical and reflective look at the relationship established
between student, teacher, teaching and school in pandemic reality.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BNCC Língua Portuguesa: dicas para planejar suas aulas. https://tutormundi.com/blog/bncc-lingua-portuguesa/

CAPES. O Programa de Residência Pedagógica. https://capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica

CAPES. Edital 01/2020. PROGRAMA DE RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. https://uab.capes.gov.br/images/novo_portal/editais/editais/anexos/06012020-EDITAL-1-2020-ANEXOS.pdf

DEMO, Pedro. Pesquisa e Construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habernas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2000, 125 p.

MARCELO, GARCIA, Carlos (Org.). El profesorado principiante. Inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2009.

INSTITUTO UNIBANCO. O ensino remoto e as lições à vista. https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/em-debate/conteudo-multimidia/detalhe/o-ensino-remoto-e-as-licoes-a-vista

OLIVEIRA, Ilena da Aparecida; OLIVEIRA, Sabrina Aparecida de. e CARVALHO, Saulo Rodrigues de. Podcast como recurso pedagógico no ensino remoto. In: Revista Aproximação. v.2, n.5, out/nov/dez 2020. p.56-64.

ISTO É. O que todas as famílias precisam saber sobre o ensino remoto. https://istoe.com.br/aulas-online-eternamente-o-que-todas-as-familias-precisam-saber-sobre-o-ensino-remoto.

PODER EXECUTIVO - Imprensa oficial de Alagoas - CEPAL. <https://www.imprensaoficial.al.gov.br/storage/files/diary/2021/07/DOEAL-2021-07-06-COMPLETO-24jiMYhM0viDHUfCn-SS1eqrzbQ-p4XEQ-3YL-XoxUWu3GXZp8ZQu.pdf

Portaria Mec Nº 343, de 17 de Março de 2020. https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3017/portaria-mec-n-343> Acesso em: 28 de Ago. 2021

REIS, L. G. Produção de Monografia da teoria à prática: O Método Educar pela pesquisa (MEP). 4. ed. Brasília: Senac-DF, 2012

Secretaria do Estado de Educação - SEDUC - Portaria/4.904/ 2020. http://www.educacao.al.gov.br/aviso/item/17276-portaria-seduc-4-904-2020-estabelece-o-regime-especial-de-atividades-escolares.

SILVA, E. L., MENEZES, E. M. (2000) Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000, 118p.

VIEIRA, L.; RICCI, M. C. C. A Educação em tempos de pandemia: Soluções emergenciais pelo mundo. OEMESC, 2020. http://www.udesc.br/ensinomedioemsc

Published

2022-04-02

How to Cite

Silva, R. de F. T. da, Santos, T. A., & Freitas, I. M. D. de . (2022). A Residência Pedagógica frente ao ensino remoto: desafios e contribuições. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2253

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.