STORY TELLING IN THE SELF-KNOWLEDGE PROCESS: EVERY STORY DESERVES TO BE TOLD

Authors

  • Cristina Hill Fávero Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Paulo Cesar Ribeiro Júnior UEMG
  • Karla Beatriz da Silva UEMG
  • Aline Graziele de Paiva Canuto UEMG
  • Hérika Silene Rodrigues UEMG
  • Angélica de Oliveira dos Santos UEMG

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2248

Keywords:

playfulness, Identity, Stories

Abstract

With the reality of a pandemic world, it is impossible to deny the reflexes and negative consequences in the educational context, with regard to the use of playfulness in classes that have become totally virtual, where it is only possible to see faces on a computer screen. It was possible to perceive the closeness of the family in social isolation intensifying, the routine being modified to protect everyone's health. Storytelling as a playful activity arouses curiosity, imagination, develops thinking and autonomy, as well as providing the possibility to express emotions and resolve conflicts. The project, described here, assumes that storytelling in a playful way can reconnect students to their own history, to their identity, exploring the proximity with their families from family photos, transmuting the monotonous remote teaching into a playful and more interactive class, with the objective of creating new methods and means that favor the acquisition of knowledge in distance learning, aiming to introduce them effectively, using play as a strategy to provide significant learning in the area of ​​languages . In this way, the work contributes to the encouragement of active and creative methodologies, relating the report of individual experiences to cultural exchange and recognition of the roots of each student, promoting interdisciplinarity, cognitive and social development, and combining the work developed at the University to the community in order to assist it in guidelines and activities that adapt to new times and help to innovate the school environment.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abreu, Z. T. de O. (2020). O Impacto da Falta do Lúdico na Aprendizagem nos anos Iniciais do Ensino Fundamental. Pedagogia-Unisul Virtual. Disponível em: https://riuni.unisul.br/bitstream/handle/12345/10640/AD7%20certa.pdf?sequence=1&isAllowed=y >. Acesso: 02 de abr. 2021.

Araujo, F. S. (2020). A Importância Da Ludicidade Durante A Pandemias Do Covid-19 Como Instrumento Metodológico Na Educação Infantil Para O Desenvolvimento Integral Do Educando. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 7, Maceió. Educação como (re)Existência: Mudanças, Conscientização e Conhecimentos. Alagoas. Editora Realize. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA9_ID4770_01092020213712.pdf. Acesso:03 de abr. 2021.

Arruda, J. S.; Siqueira, L. M. R. de C. (2020). Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, 3 (1), p. 1-14. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4292. Acesso em: 26 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Felix, J. Da C. et al. (2020). O PAPEL DA CONTRAÇÃO DE HISTÓRIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Educação e (Trans) formação, 5 (1), p. 64-77.

Maciel, P. S. (2017). CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS: CAMINHOS PARA A CONSTRUÇÃO IDENTITÁRIA DE CRIANÇAS QUILOMBOLAS. Seminário Interlinhas, 5 (2), p. 131-140. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/asipc/article/view/4827. Acesso em 03 de mai. 2021.

Miranda, K. K. C. de O. et al. (2020) Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 7, Maceió. Educação como (re)Existência: Mudanças, Conscientização e Conhecimentos. Alagoas. Editora Realize. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID5382_03092020142029.pdf. Acesso em 26 abr. 2021.

Modesto, M. C.; Rubio, J. de A. S. (2014). A importância da ludicidade na construção do conhecimento. Revista Eletrônica Saberes da Educação, 5 (1), p. 1-16. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/monica.pdf. Acesso: 26 de abr. 2021.

Piaget, J. (1971). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar.

Polonia, A. da C.; Dessen, M. A. (2005). Em busca de uma compreensão das relações entre família escola. Psicologia escolar e educacional, 9 (2), p. 303-312.

Sant’anna, A. R. (2011). Contação de estórias: vida e realidade. In: PIETRO. B. (org.). Contadores de Histórias: um exercício para muitas vozes. 1 ed. Rio de Janeiro, p. 240.

Sousa, L. O. de; Bernardino, A. D. (2011). A contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental. Educere et Educare, 6 (12), p. 235-249. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/4643/4891. Acesso em: 26 abr. 2021.

Vygotsky, L. (1988). A formação social da mente: O desenvolvimento de processos psicológicos superiores. 6ª ed. São Paulo.

Published

2022-10-10

How to Cite

Hill Fávero, C., Ribeiro Júnior, P. C., da Silva, K. B., de Paiva Canuto, A. G., Rodrigues, H. S., & de Oliveira dos Santos, A. (2022). STORY TELLING IN THE SELF-KNOWLEDGE PROCESS: EVERY STORY DESERVES TO BE TOLD. Diversitas Journal, 7(4). https://doi.org/10.48017/dj.v7i4.2248

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

Most read articles by the same author(s)