Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense

Authors

  • Caio Eduardo Damasceno Pantoja UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAPÁ
  • Clodoaldo Marques da Costa UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAPÁ
  • Ângela do Céu Ubaiara Brito UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAPÁ

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2188

Keywords:

LUDICIDADE, PÂNDEMIA, LEITURA, ESCRITA, BRINCAR

Abstract

The present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Decreto nº 1377/2020 do Governo do Amapá. (2020). Diário Oficial do Amapá: seção 1, nº 7.125. http://www.transparencia.ap.gov.br/relatorios/covid/legislacoes/decretos/DECRETO_N_1377_DE_17_DE_MAR%C3%87O_DE_2020.pdf.

FERREIRO, Emilia; Teberosk, Ana. (1985). A Psicogênese da Língua Escrita. Artes Medicas.

GALLAGHER, J. (2020. 23 novembro). 10 anos em 10 meses: como cientistas de Oxford criaram em tempo recorde um novo modelo de vacina contra o coronavírus. BBC NEWS | Brasil. https://www.bbc.com/portuguese/internacional-55049893.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. (1933). Jogos Infantis: O jogo, a Criança e a Educação. Vozes.

Ministério da Educação. (2021). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira | Inep. Censo Escolar: divulgados dados obre impacto da pandemia na educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-dados-sobre-impacto-da-pandemia-na-educacao.

Ministério da Saúde. (2022). Painel Coronavírus. https://covid.saude.gov.br/

O Fundo das Nações Unidas para a Infância | Unicef Brasil. (2021, abril 29). Crianças de 6 a 10 anos são as mais afetadas pela exclusão escolar na pandemia, alertam UNICEF e Cenpec Educação. https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/criancas-de-6-10-anos-sao-mais-afetadas-pela-exclusao-escolar-na-pandemia.

PERANZONI. Vaneza Cauduro; ZANETTI. Adriane; NEUBAUER. Vanessa Steigleder. (2013). Os jogos, os brinquedos e as brincadeiras: recursos necessários na prática educacional cotidiana. Revista Digital. pp. 1. https://www.efdeportes.com/efd182/os-jogos-recursos-na-pratica-educacional.htm

PIAGET, Jean. (1975). Para onde vai à educação?. (3ª ed.). José Olympio.

Senado Federal (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. https://legis.senado.leg.br/norma/579494/publicacao/16434817

SOARES, Magda. (2009). Letramento: um tema em três gêneros. (3ª ed.). Autêntica.

VYGOTSKY, L. S. (1991). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. (4ª ed.). Martins Fontes.

Published

2022-04-02

How to Cite

Damasceno Pantoja, C. E., Costa, C. M. da, & Brito, Ângela do C. U. (2022). Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2188

Issue

Section

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP