Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2083

Keywords:

Educação Inclusiva, Língua Inglesa, Revisão Bibliográfica

Abstract

The present article is an excerpt from a course completion research and has the aims to analyze, through a bibliographic review, scientific works that approach inclusion related to English language teaching. As corpus of analysis was performed a search on scientific base platforms, such as the  theses’s catalog and CAPES’s dissertations and Academic Google, in them we research results of work about the theme. The research begin from premise that the English language is currently considered as the most spoken language worldwide. However, it is known that the theme about inclusion of the students with disabilities is still little commented, in addition to several limits in relation to the training of professionals to meet such demand. Therefore, the importance of this research is justified by verifying the relationship between the inclusion theme and  English language teaching, because even Brazil has legislation that ensure inclusion in school and educational processes, it was important to verify in the publications its relations on the inclusion associated with English language teaching. The data survey was made in December 2020 to January 2021. The study is qualitative and anchor in the content analysis by Bardin (1977). In conclusion, it can be seen that the results evidenced gaps in the context of research around English language teaching and its relations with inclusion, so it is necessary a broader debate and reflections about the subject.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARANHA, M. S. F. Paradigmas da relação entre a sociedade e as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho, Brasília: ano XI, n. 21, p. 160-173. 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 31 de jul. 2020.

BRASIL. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415, 16 de fevereiro de 2017. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20152018/2017/Lei/L13415.htm#art1>. Acesso em: 14 jun, 2021.

BRASIL. Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência: Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015, que institui a Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência) / Câmara dos Deputados. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015. – (Série legislação; n. 200).

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2008.

Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Salamanca: Espanha, 7 a 10 de junho de 1994.

LÍNGUA FRANCA. In: MICHAELIS, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/l%C3%ADngua/>.Acesso em: 14, jun 2021.

MOITA LOPES. L.P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

RAJAGOPALAN, K. O grande desafio: aprender a dominar a língua inglesa sem ser dominado por ela. In: GIMENEZ, T.; JORDÃO, C.; ANDREOTTI, V. (Org.). Perspectivas educacionais e o ensino de inglês na escola pública. Pelotas: EDUCAT, 2005. p. 37-48.

ROGALSKI, Solange. Menin. Histórico do surgimento da educação especial In: revista de educação do IDEAU. v. 5, n.12, jul/dez. 2010.

SILVA, A. M. EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR: HISTÓRIA E FUNDAMENTOS. Curitiba: Intersaberes, 2012.

SANT’ANA, Izabella M. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 227-234, maio/ago 2005.

SIQUEIRA, Sávio. O desenvolvimento da consciência cultural crítica como forma de combate à suposta alienação do professor brasileiro de inglês. Revista Inventário, n.4, jul. 2005.

Published

2022-07-02

How to Cite

Silva Batista, G., & Gama dos Santos , S. . (2022). Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica . Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2083

Most read articles by the same author(s)