Educação de Jovens Adultos e Idosos - sujeitos de direitos de uma educação político-pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1743

Abstract

ABSTRACT: This text is the result of preliminary studies on the education of young adults, in a context that perceives the existence and strong discourse in defense of the Common Base of National Curriculum - BNCC, for the various levels of basic education, prepared with a view to to the new educational demands. But it is worth questioning why Youth Education, Adults - EJA, is not being considered in this new curricular implementation and how is the situation of its issues? As a State public policy, we seek to strengthen the learning rights of Brazilian students, However, we do not see the rights of the EJA subjects contemplated according to their specificities, including the discussion on the presence of the elderly in the context of this teaching modality. The Education of Young Adults and Elders - EJAI is a guarantee of the right of access to public and quality education for those who could not study at the appropriate age, provided for in the Federal Constitution of 1988 and in the LDB (9394/96) and other public policies. ANPED GT 18 documents were also taken as a starting point for critical reflection, as well as the research already carried out with this type of criticality. In the reflection on the relationship of the EJA and Popular Education as its own policy, with its curriculum and its own philosophical and political references, as well as its foundations and pedagogical didactic strategies, which are based on the perspective of La Freiriana. Therefore, the descriptive qualitative type was investigated. As conclusive aspects, it presents proposals to broaden the debate on popular education in defense of the education for all proposal, highlighting the importance of considering and respecting EJA issues as rights issues as opposed to the processes of denial and exclusion that permeate this mode of basic education.

KEYWORDS: EJAI, BNCC, Rights.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANPED, Carta Aberta GT18sobre edital CNE sobre EJA e BNCC. Disponível em: https://anped.org.br/newsCarta Aberta do GT 18 sobre edital CNE sobre EJA e BNCC | ANPEd2020Acesso em: 11 denov.2020.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007.

____. Passageiros da noite. Petrópolis/RJ: Vozes Limitada, 2017.

BRASIL, Lei no. 10.741, de 1o. de outubro de 2003–Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.741compilado.htm. Acesso em: 11 de nov.2020.

____ Parecer CNE/CEB nº 15/98. Disponível em: pceb038_06.pdf (mec.gov.br)Acesso em: 02 de Nov de 2020.

____ Parecer CNE/CEB Nº: 5/2011 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/Sumário (mec.gov.br)Acesso em: 02 de nov. 2020.

____Plano Nacional de Educação. Lei 13.005/2014 Disponível em: PNE -Plano Nacional de Educação -Plano Nacional de Educação -Lei n° 13.005/2014 (mec.gov.br)Acesso em: 02 de nov. 2020.

CARRANO, Paulo. Educação de Jovens e Adultos e Juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da "segunda chance".2007. Disponível em: www.microsoft Word -Educação de Jovens e Adultos e Juventude -Carrano.doc (forumeja.org.br)Acesso em:02 de Nov.de 2020.

CATELLI JR, Roberto. O Não lugar da Educação de Jovens e Adultos na BNCC. 2019X.Disponível em: (35) (PDF) O NÃO-LUGAR DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA BNCC | Roberto Catelli Jr. -Academia.edu. Acesso em02 de dezembro de 2020.

EDUCACENSO. 2019.Disponível em: Censo Escolar -INEP -Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas. Acesso em 02 de dezembro de 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, 23ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1970.

____, P. Educação como prática da liberdade. 18. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

Gil, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social/ Antonio Carlos Gil. -6. ed. -São Paulo: Atlas, 2008.

HADDAD, Sérgio. Novos Caminhos em Educação de Jovens e Adultos –EJA. São Paulo: Global, 2007.

TORRES, Alfonso. Educación popular y produción de conocimiento. La Pirágua, Panamá, n.32 –2010.

TRIVINOS, Augusto N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais. 1ª ed. São Paulo, SP. Atlas, 2006.

MACHADO, José Luiz de Almeida. Diretrizes curriculares nacionais para EJA e a BNCC. Planeta Educação –2018Disponível em: Diretrizes curriculares nacionais para EJA e a BNCC | Planneta Educação (plannetaeducacao.com.br)Acesso em 03de nov de 2020

Published

2021-01-31

How to Cite

Borba, S. I. (2021). Educação de Jovens Adultos e Idosos - sujeitos de direitos de uma educação político-pedagógica. Diversitas Journal, 6(1), 1465–1477. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1743