Produção de portfólio digital como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem no curso de enfermagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1478

Abstract

ABSTRACT: As a result of the pandemic experienced by Brazil and the world in 2020, was necessary an innovation in the teaching and learning process, so that its progress would not be hindered . From this, the higher education institutions developed the process of remote monitoring during the social distancing period, to be another tool for direct assistance to students. The present work aims to report the process of creating a digital portfolio as a pedagogical tool in the period of remote monitoring experienced. This creative process was incited and guided by the thoughts and studies of Educator Paulo Freire and the Geographer Yi-Fu Tuan, being created the contextualization of the photographs of the material as a way to stimulate the feeling of belonging, explained by the Geographer, and the mutual exchange of knowledge, in addition to feedbacks between students and monitor during the period of construction of material, thus seeking to follow the concept of educational process established by Freire. During the development of remote monitoring and the construction of content concomitant with this activity, the lack of participation of students at the time of monitoring was verified; this fact recurs in the general context of monitoring, with greater participation of students only at moments that precede the verification of learning; the technological evolution has provided amplitude in the educational process. However, the student profile remains the same, either in person or remotely. The need for new research is emphasized in order to profile the students of this new generation, "thumb generation", in terms of the level of commitment to their academic background based on the knowledge of educational guidelines.

KEYWORDS: Health Education, Innovation, Technology.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlia Pereira de Moura Ferreira, Faculdade Cesmac do Sertão

Graduando pelo curso Bacharelado em Enfermagem, atualmente no 8° semestre na Faculdade Cesmac do Sertão; Diretor de ensino e membro fundador da Liga Acadêmica de Anatomia Clínica ; Monitor Voluntário de Saúde da Criança e do Adolescente II na categoria de monitorização remota; Projeto Voluntário de extensão remota MQF( Mãos Que Falam ); Intérprete voluntário Inglês/Português pelo Freeland Brazil Team (2016-2019) ; Representante do curso de enfermagem em 2019 na CPA ( Comissão Própria de Avaliação) ; Fascinado por Feridologia, urgência e emergência , ciência e tecnologia.

Larissa Gabriella da Silva Ferreira, Faculdade Cesmac do Sertão

Graduanda pelo curso Bacharelado de Enfermagem, atualmente cursando o 7º semestre. Ligante na Liga Acadêmica de Enfermagem Saúde e Obstétrica (LASMEO). Monitor Voluntário da Matéria de Bases Científicas II, na categoria & quot; Monitoramento Remoto & quot ;. Fascinado por obstetrícia e ciência e tecnologia.

Hélder Delano Barboza de Farias, Faculdade Cesmac do Sertão

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Atualmente atua como professor Titular I na Faculdade Cesmac do Sertão, nas disciplinas Semiologia Aplicada à Enfermagem I e II e Práticas Integrativas em Sáude II e IV. Mestrando em Análise de Sistemas Ambientais pelo Centro Universitário Cesmac.

Jaqueline Maria da Silva, Faculdade Cesmac do Sertão

Pós-doc em Química e Biotecnologia pelo Instituto de Química e Biotecnologia da Universidade Federal de Alagoas (2017) e em Química e Nanotecnologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Doutora em Biotecnologia do Programa Rede Nordeste - RENORBIO pela Universidade Estadual do Ceará ? Ponto Focal / UFAL (2013). Mestre em Ciência Animal pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido / UFERSA ? RN (2010). Com graduação em Zootecnia pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Atualmente é Professora Titular III do Curso de Enfermagem, ministrando as disciplinas: Bcmol, Bases Científicas I, Seminário de Pesquisa I e Seminário de Pesquisa II; Lider do Grupo de Pesquisa Biotecnologia e Tecnologia Aplicada à Saúde; Coordenadora da Liga Acadêmica de Educação e Saúde (LAES) e Membro da Comissão de Biossegurança da Faculdade CESMAC do Sertão.

Published

2021-01-28

How to Cite

Almeida, E. I. A. de, Ferreira, J. P. de M., Ferreira, L. G. da S., Farias, H. D. B. de, & Silva, J. M. da. (2021). Produção de portfólio digital como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem no curso de enfermagem . Diversitas Journal, 6(1), 732–745. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1478

Most read articles by the same author(s)