A cidade e a educação: um estudo sobre práticas pedagógicas e a formação cidadã

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1420

Abstract

ABSTRACT: Non-formal education is a space for training and learning knowledge for life, a space that is socio-political, cultural and pedagogical. In this sense, NGOs and social movements are the most common places where it occurs. Based on this premise, the present article aimed to identify, from the perspective of the young participants, the effectiveness of the pedagogical practices of the Youth and Urban Space course, in an NGO located in the city of Recife, in the state of Pernambuco. As a methodology, qualitative research was used, having as instruments the systematic observation and interviews with nine peripheral young people participating in the course. In the analysis of the collected data, we used content analysis according to Bardin (2011). Based on the monitoring of training meetings and interventions carried out in their communities, we identified that NGOs uses pedagogical tools to conduct workshops, projects, interventions, self-assessment and class evaluation. The systematicity and intentionality of social educators, when carrying out the meetings, was latent during the researched period and very significant for the effectiveness of learning. Furthermore, through the interviews, we identified the young person's view of the course and non-formal education, in this path, we realized how some young people, for example, did not know how to distinguish the practices carried out at school and at the NGO, while others noticed a great difference. In addition, we seek to verify the efficiency of the course in the citizen education of the young participants, mainly through the engagement generated, as well as their awareness of the space where they live. Therefore, we verify the importance of non-formal education in the lives of these peripheral young people, since it provides theoretical and practical knowledge about the right to the city and the possibilities of intervention in their communities, expanding their critical look at the space where they live, as also, the pedagogical practices used during the course, brought freedom, criticality and above all autonomy to them, helping them to propose effective projects and expanding the knowledge they had.

KEYWORDS: Non-formal education; right to the city; young.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATTAUS, D. M. de; OLIVEIRA, E. A. B. de. O direito à cidade: urbanização excludente e a política urbana brasileira. Lua Nova, São Paulo, 97: 81-106, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n97/0102-6445-ln-97-00081.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FERNANDES, R. S. Formação de educadores e o trabalho na educação não formal: juventude, cidade e tempo livre. Revista Comunicações, Piracicaba, ano 19, n 1, p. 57-70, jan-jun. 2012. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/1027. Acesso em: 30 nov. 2019.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, dez. 2016. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812016000300534&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 01 dez. 2019.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 2001.

GOHN, M. da G. Educação Não formal e Cultura Política: impactos sobre o associativo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 2001.

GOHN, M. da G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação políticas públicas na educação. Rio de Janeiro, v.14, nº.50, p. 27-38, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n50/30405.pdf. Acesso em: 04 out. 2019.

GOHN, M. da G. Educação não-formal na pedagogia social. In: I Congresso Internacional de Pedagogia Social, 1., São Paulo. Anais 1 Congresso Int. de Pedagogia Social, Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092006000100034&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 05 out. 2019.

GOHN, M. da G. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Revista Meta: Avaliação, v. 1, n. 1, p.28-43, jan-abr. 2009. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/viewFile/1/5. Acesso em: 28 nov. 2019.

GOHN, M. da G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

HARVEY, D. O direito à cidade. Revista Piauí. Edição 82. jul. 2013. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-direito-a-cidade/. Acesso em: 05 out. 2019.

HARVEY, David. A Liberdade da Cidade. In: HARVEY, D; MARICATO, E; et al. Cidades rebeldes: passe livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo. Carta Maior, 2013.

HALL, P. Cidades do amanhã. São Paulo: Perspectiva, 2013.

IASI, M. A liberdade, a cidade e a consciência. In: HARVEY, D; MARICATO, E; et al. Cidades rebeldes: passe livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo. Carta Maior, 2013.

LEFBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Editora Centauro, 2013.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, nº. 17, p. 153-176. 2001. Editora da UFPR. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n17/n17a12.pdf. Acesso em: 05 out 2019.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2003.

MARICATO, E. O estatuto da cidade periférica. In: CARVALHO, C.S.; ROSSBACH, A.C. (orgs.), O Estatuto da Cidade: comentado. São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.ifrc.org/docs/idrl/947PT.pdf. Acesso em: 03 out. 2019.

MARICATO, E. É uma questão urbana, estúpido! In: HARVEY, D; MARICATO, E; et al. Cidades rebeldes: passe livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; CRUZ NETO, O.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MINAYO, M. C. de S. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: DESLANDES, S. F.; CRUZ NETO, O.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

RIBEIRO, L. C. de Q. Cidade e cidadania: inclusão urbana e justiça social. Cienc. Cult., São Paulo, v. 56, n. 2, p. 43-45, apr. 2004. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252004000200020. Acesso em: 25.11.2019.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

Published

2021-01-31

How to Cite

Nery, M. Z., Natividade, C. M. do C. L. da, & Bona, V. de. (2021). A cidade e a educação: um estudo sobre práticas pedagógicas e a formação cidadã. Diversitas Journal, 6(1), 1243–1264. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1420