Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico

Authors

  • Edel Guilherme Silva Pontes Universidade Estadual de Alagoas
  • Edel Alexandre Silva Pontes Instituto Federal de Alagoas - IFAL http://orcid.org/0000-0002-9782-8458
  • Luciano Martins da Silva Universidad San Carlos
  • Robespierre Cocker Gomes da Silva Secretaria de Educação, Cultura e Esporte de Goiás
  • Janaina Rodrigues de Miranda Universidade Federal de Alagoas
  • Janaine Ferreira dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279

Abstract

ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching.

KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edel Alexandre Silva Pontes, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas. Doutor em Ciências da Educação com ênfase no Ensino de Matemática pela Universidad Tecnológica Intercontinental (UTIC) revalidação MEC/UFAL; Mestre em Estatística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Atualmente é Diretor-Geral do Instituto Federal de Alagoas - IFAL Campus Rio Largo e membro titular do Conselho Superior do Intituto Federal de Alagoas (CONSUP) . É professor (visitante) do curso de Mestrado em Matemática da Universidad Tecnológica Intercontinental (UTIC) e do cursos de Mestrado e Doutorado em Educação Matemática da Universidad San Carlos (USC). Editor-Chefe da Revista Científica Psicologia & Saberes (ISSN 2316-1124) e da RACE - Revista de Administração (ISSN 1806-0714). Membro do Conselho Editorial da Entre Aberta Revista de Extensão (ISSN 2446-9769). Membro do Conselho Científico da revista eletrônica Diversitas Journal (ISSN 2525-5215) e da revista Ciência, Consciência e Humanismo da Fundação Jayme de Altavilla (FEJAL). É consultor ad hoc de diversas revistas cientificas nacionais e internacionais. Líder do grupo de pesquisa do CNPQ denominado GALC na educação: ensino e aprendizagem de matemática e áreas afins e do grupo de pesquisa Núcleo de Extensão e Pesquisa Estatística. Tem experiência nas áreas de Educação Matemática e Estatística, com ênfase no Ensino e Aprendizagem de Matemática e Psicometria.

Published

2020-10-28

How to Cite

Pontes, E. G. S., Pontes, E. A. S., Silva, L. M. da, Silva, R. C. G. da, Miranda, J. R. de ., & Santos, J. F. dos . (2020). Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico . Diversitas Journal, 5(4), 3169–3179. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279