Uma escuta para pensar a formação de professores em contextos inclusivos
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1672Abstract
ABSTRACT: This article provides a discussion that emerges in the course of university teaching in the face of the challenges and expectations that teaching practice imposes on future teachers. Along this path, one of the aspects that draws the attention of teachers / researchers in the area of school inclusion is the difficulty commonly faced in the effectiveness of inclusion and schooling of students with disabilities, and also, how students build, during their initial teacher training, a theoretical and practical knowledge favorable to working with these students in basic schools. Thus, this research originating from a PIBIC project already concluded, from the State University of Alagoas (UNEAL), aims to: problematize the initial teachers’s practice i n inclusive contexts, considering the school inclusion of students with disabilities in basic education schools. In the methodology, we used a qualitative research and the data collection was carried out through two conversation circles with 21 students at UNEAL from undergraduate courses. The field notebook and the writing of a letter were used to record conversations and experiences with graduates. The results point to the importance of moments in which all undergraduate courses could, together, address the existing gaps in the courses, because according to students the lack of pedagogical disciplines with an inclusive bias in undergraduate courses directly influences the professional they will become. The results also show how relevant the exchange of experiences / information that these moments provide is relevant and add to the development of future teachers. Thus, we conclude that the training of teachers focused on aspects related to inclusion effectively responds to the chal lenges of an education that aims to welcome and educate each student who attends schools, which presupposes, therefore, a careful look for the initial teacher training, calling higher education institutions in order to review the training offered in their courses.
KEYWORDS: Student, Disability, Inclusion.
Metrics
References
ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, vol. 33, núm. 3, septiembre-diciembre, 2010, pp. 174-181. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84816931002. Acesso em: 30 jan. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n 2 de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 11 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 30 out. 2018.
BRASIL. Parecer CNE/CEB n 13 de 3 de junho de 2009. Disponível em: portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb013_09_homolog.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/ CEB n 4 de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Disponível em: portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
BALBINO, Elizete Santos; BARBOSA, Amanda Magalhães, ZACARIAS, Jaqueline da Cruz. Formação docente com ênfase na alfabetização e inclusão de crianças com autismo: dialogo entre escola, universidade e Trate. Revext.Revista de extensão da Universidade Estadual de Alagoas –UNEAL,v.01, 2015 –Arapiraca: Eduneal, 2015.
BALBINO. Elizete Santos et al. A formação inicial do professor frente à inclusão e à aprendizagem das crianças com autismo: primeiras aproximações. In: XII congresso nacional de educação –EDUCERE, O V Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente –SIPD-Cátedra UNESCO e o III Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação –SIRSSE. Curitiba, 2015. Anais Eletrônicos... Paraná, PUC, 2015.p. 1236-1250. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18861_10163.pdf. Acesso em: 01 fev. 2019.
BRABO, Gabriela Maria Barbosa. A formação docente inicial na perspectiva da educação inclusiva: com a palavra, o professor formador. 37ª Reunião Nacional da ANPEd –04 a 08 de outubro de 2015, UFSC –Florianópolis. Disponível em: www.anped.org.br › biblioteca › item › formacao-doce.... Acesso em: 23 jul. 2020.
CAETANO, Andressa Mafezoni. A formação inicial de professores na perspectiva da inclusão de alunos com deficiência: o curso de pedagogia da Universidade Federal do Espírito Santo. 2009, 238f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2009. Disponível em: Disponível em: portais4.ufes.br/posgrad/teses/nometese_36_ANDRESSA%20MAFEZONI%20CAETAN.... Acesso em:30 out. 2018.
CARVALHO, Raquel Aparecida de; SHIGUNOV NETO, Alexandre. Panorama da pesquisa sobre formação de professores no brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016. Rev. Bras. de Iniciação Científica (RBIC), Itapetininga, v. 5, n.4, p. 106-118, jul./set., 2018. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/download/1254/945. Acesso em: 30 jan. 2019.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GATTI, Bernadete. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014. Disponível em: www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1899/1899.pdf. Acesso em: 28 jan. 2019.
MELO,Maria Cristina de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no ensino médio. Imagens da Educação, v. 4, n. 2, p. 31-39, 2014. Disponível em: periodicos.uem.br › Capa › v. 4, n. 2 (2014) › Henares de Melo. Acesso em: 25 jul. 2020.
MICHELS, Maria Helena. A formação de professores para a Educação Especial no Brasil. In: ______. (Org). A formação de professores de educação especial no Brasil: propostas em questão. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017. Disponível em: 60 gepeto.ced.ufsc.br/files/2018/03/Livro-Maria-Helena_Formacao-2017.pdf. Acesso em: 08 jan. 2019. p. 23-58.
MONICO, Patrícia Aparecida; MORGADO, Liz Amaral Saraiva; ORLANDO, Rosimeire Maria. Formação inicial de professores na perspectiva inclusiva: levantamento de produções. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Número Especial, 2018: 41-48. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572018000400041&script=sci...tlng..... Acesso em: 12 jul. 2020.
MORAES, Ana Alcídia Araújo.Tarrafa de pescaria: o uso de carta na pesquisa. Interface -Comunic., Saúde, Educ., v.10,n.19, p.169-84, jan/jun 2006.Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832006000100012. Acesso em: 12 ago.2020.
MOSCHEN, Simone Zanon; VASQUES, Carla K. ; FRÖHLICH, Cláudia Bechara. Psicanálise, educação especial e formação de professores: construções em rasuras. In: VASQUES, C. K.; MOSCHEN, S. Z. (Orgs.). Psicanálise, educação especial e formação de professores: construções em rasuras. 2. ed. –Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017. p. 11-28.
PINTO, Keila Santos. Desdobramentos das escritas de educadoras nos espaços de formação na escola. 2016, 190f. Dissertação (Mestradoem Educação) –Universidade Estadual Paulista,Instituto de Biociências de Rio Claro/ São Paulo, 2016. Disponível em: repositorio.unesp.br › bitstream › pinto_ks_me_rclaPDF. Acesso em: 12 Ago.2020.
PLAISANCE, Eric. “Não estamos preparados para isso!” –educação inclusiva e formação de professores. In: VOLTOLINI. Rinaldo (Org.). Psicanálise e formação de professores: antiformaçãodocente. 1. ed. São Paulo: Zagodoni, 2018. p. 111-124.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARD, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009. p. 31-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elizete Santos Balbino, Jéssica Alves Inácio dos Santos, Camila de Oliveira Barbosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”