Teaching Organic Chemistry

Starch Identification in Food

Authors

  • Michele Barbosa de Oliveira State University of Alagoas
  • Paulo Henrique Almeida da Hora State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2724

Keywords:

Organic chemistry, starch, teaching, significant

Abstract

This article highlights the importance of teaching Organic Chemistry to detect and understand starch in food. Starch is a complex carbohydrate essential for human nutrition. Teaching in this context enables students to comprehend the structure and properties of starch, as well as develop analytical skills for its identification. The article emphasizes pedagogical strategies such as practical experimentation and chemical tests like the iodine test to identify starch in food. Educational resources like virtual simulationsand practical activities are presented to aid in teaching and understanding starch. By combining theory and practice, students grasp how starch affects the texture, flavor, and nutritional value of food, as well as its significance in various industries. This multidisciplinary approach promotes connected learning, critical thinking, and the application of acquired knowledge. In summary, teaching Organic Chemistry related to starch provides a deep understanding of food chemistry and its impact on health andindustry. Active student engagement through practical approaches and innovative resources can enhance interest, motivation, and meaningful learning in this field.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Michele Barbosa de Oliveira, State University of Alagoas

Vinculada à Universidade Estadual de Alagoas, Palmeira dos Índios, AL, Brasil.

Paulo Henrique Almeida da Hora, State University of Alagoas

Vinculado à Universidade Estadual de Alagoas, Palmeira dos Índios, AL, Brasil.

References

Cerri, F. (2012). Estudo para validação de modelo gás-solido em separação ciclônica de sais de iodo na indústria química. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94618

De Lima F, J. Da Silva, M. Barbosa, M. (2018) Contextualizando as aulas práticas de bioquímica de detecção ou não de amido, a partir da análise em tipos de queijos comercializados em municípios da Paraíba. In: Anais do III Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências (III CONAPESC), Campina Grande-PB. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2018/TRABALHO_EV107_MD4_SA16_ID9_26042018211722.pdf

Do Nascimento, M. Da Rosa, J. (2020). Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 38513-38525, https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11816

Dos Santos, A. (2018). Prática 8: Reações Químicas. https://encr.pw/eV6G5

Fiori, R. Goi, M. (2020) O Ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus. Revista Thema, v. 18, p. 218-242. https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.218-242.1807

Frade, M. (2016). Avaliação da função sudoral teste do iodo-amido (https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/una-3039)

Leal, R. Neto, J.(2013) Amido: Entre a ciência e a cultura. Química Nova na Escola, v. 35, n. 2, p. 75-78. https://l1nq.com/CmaD3

Lobo, A. Silva, G. (2013). Amido resistente e suas propriedades físico-químicas. Revista de Nutrição, v. 16, p. 219-226. https://doi.org/10.1590/S1415-52732003000200009

Schnetzler, R. (2022). A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química nova, v. 25, p. 14-24. https://www.scielo.br/j/qn/a/KFnNCTjJ73v88VvnS4hGRDc/?lang=pt

Silva, W. (2017). Materiais Didáticos inclusivos para o Ensino de Química: desafiando professores em formação. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, v. (11). http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen20/REEC_20_3_4_ex1867_628.pdf

Vollhardt, P. Schore, N. (2013). Química Orgânica-: Estrutura e Função.

Published

2023-12-29

How to Cite

Oliveira, M. B. de, & Hora, P. H. A. da. (2023). Teaching Organic Chemistry: Starch Identification in Food. Diversitas Journal, 8(4), 3103–3113. https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2724

Most read articles by the same author(s)