I want to read and write in the short film “Vidas Maria”: A child’s pleading, manifest in the utterance “You stay there, doing nothing, just drawing the name!”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2055

Keywords:

KEYWORDS: Statement, Evaluative Intonation, Dialogic reading.

Abstract

This paper is about a reading proposal based on the dialogic concept of evaluative intonation, as a tone of social discursive practices, from the analysis and understanding of the statement “Stand there, doing nothing, drawing a name” in the movie “Vidas Maria”, from the manifestation of the evaluative intonation. The procedures aim in analyze the verbally expressed speech, added to gestures, movements, facial expressions, body postures, drawings, landscapes, etc. addressing to understand the implicit and explicit children’s pleas, which they externalize the desire for inclusion in schooling processes. For the theoretical -conceptual discussion, It is considered that language and meanings emerge from the individuals experiences in the multiple social-evaluative relationships established in their environment, precisely because they are anchored in the social collective. The research it is underpinned in Bakhtin (2003[1979]; Volóchinov (2019[1926]; Medviédev (2016[1928]); Abramowicz (2016). The methodological section analyzis the discuourse uttered in the the short film, “Stand there, doing nothing, drawing a name”, stand on the theoretical characteristis of the concept defined by Bakhtin’s Circle and Bezerra (2020). The preliminar results indicate that inotantion, when considered and worked in the process of understanding genres, verbal-visual, audiovisual, among others, raises shared social practices, cooperating with assimilation, re-evaluation and updating of the word in use, contributing to the construction of meaning and, consequently, to the interpretation of discursive genres.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Cleisson Bomfim, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando do Curso de Letras/Português -campus I, BRAZIL

Eliane dos Santos, Universidade Estadual de Alagoas

Universidade Estadual de Alagoas/Graduanda do Curso de Letras Português/Francês – campus I

References

ABRAMOWICZ, A.; MORUZZI, A. B. Infância na contemporaneidade: questões para os estudos sociológicos da infância. Crítica Educativa, Sorocaba/SP, v. 2, n. 2, p. 25-37, jul./dez.2016. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/94. Acesso em: 22 ago. 2021.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de: BEZERRA, P. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003[1979].

BEZERRA, J. C. A entonação valorativa em livros didáticos de português dos anos finais do ensino fundamental. 2020. 226 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Paraná, 2020.

BEZERRA, J. C.; MENEGASSI, R.J. A entonação valorativa em atividades de leitura no livro didático de português. In: BELOTI, A. POLATO, A. M.; BRITO, A. Dialogismo e ensino de línguas: reflexos e refrações na práxis. Campo Mourão (PR), Editora Felcicam, 2021.

BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

DAHLET, V. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. 2. ed. rev. Campinas, São Paulo: Editora Unicamp, 2005. p. 249-264.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de: GRILLO, S.; AMÉRICO, E. V. São Paulo: Contexto, 2016[1928].

RADAELLI, M. E. Contribuições de Vygotsky e Bakhtin para a linguagem: interação no processo de alfabetização. Revista Thêma et Scientia. Cascavel (PR), v. 1, n. 1., p. 30-34, jan./jun, 2011. Disponível em: http://www.themaetscientia.fag.edu.br/index.php/RTES/issue/view/1/showToc. Acesso em: 20 jul. 2021.

RAMOS, J.; RAMOS, M. (2006). Vida Maria [Curta-metragem - Animação]. 9 min. color. son. Fortaleza: VIACG, 2006. Disponível em: https://www.agrandeartedeserfeliz.com/vida-maria-um-curta-metragem-que-todos-os-alunos-devem-assistir/. Acesso em: 01 jun. 2021.

SARMENTO, M. Jacinto. Uma agenda crítica para os Estudos da Criança. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 31-49, jan./abr. 2015. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/36710. Acesso em: 10 jul. 2021.

TRASK, R. L. Dicionário de linguagem e linguística. Tradução de: ILARI, R. São Paulo: Contexto, 2004.

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução de: GRILLO, S.; AMÉRICO, E.V. São Paulo: Editora 34, 2019[1926].

Published

2022-04-02

How to Cite

Bezerra, J. C. dos S., Bomfim, J. C. ., & Santos, E. dos. (2022). I want to read and write in the short film “Vidas Maria”: A child’s pleading, manifest in the utterance “You stay there, doing nothing, just drawing the name!”. Diversitas Journal, 7(2). https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2055

Most read articles by the same author(s)