Classes hospitalares na Região Nordeste do Brasil: um direito constitucional
DOI:
https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1657Abstract
ABSTRACT: This study presents a bibliographic review and a documental research about the pedagogical care in hospital environment as a constitutional right, seeking to inventory the legislation of the Northeast Region of Brazil about the hospital teaching work, as well as to perform an analysis of the current context of this type of care in Alagoas. For this purpose, a consultation was made to the websites of the official agencies of states and municipalities of that region, with the objective of understanding how the right to this type of educational assistance by the public power is realized - or not. The results allow us to state that the Northeast region has not yet been able to guarantee the effectiveness of the constitutional right to education, whether due to the absence of legal provisions or public policies aimed at children and young people in detention contexts.
KEYWORDS: Right to Education, Public Policies of Inclusion, Hospital Class.
Metrics
References
BRASIL. Constituição(1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.
BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. –7.ed. –Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2010.
BRASIL. Lei nº 11.104, de 21 de março de 2005. Brasília, DF, 2005. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11104.htm>. Acesso em: 10 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente Hospitalizados. Resolução n°41 de outubro de 1995. Brasília, DF, 1995. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/bioetica/conanda.htm>. Acesso em: 10 ago. 2018.
BRASIL. Ministério de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional -Lei nº 9.394. Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 10 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n º 13/2009, aprovado em 03/06/2009. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb013_09_homolog.pdf>. Acesso em: 29 ago 2018.
Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde. CnesWeb, c2020. Consulta de leitos pediátricos na Região Nordeste. Disponível em: < http://cnes2.datasus.gov.br/Mod_Ind_Tipo_Leito.asp?VEstado=>. Acesso em 20 abr 2020.
CANALLI, Micaella Paola. A formação pedagógica de professores para atuar em ambiente hospitalar e o uso das mesas educacionais. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO –EDUCERE, 2011, Curitiba. Anais... .Curitiba: Pucpr, 2001. p. 27619 -27632. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/5873_3898.pdf. Acesso em: 7 maio 2020.
CASTRO, Marleisa Zanella de. Escolarização hospitalar: desafios e perspectivas. In: MATOS, Elizete Lúcia Moreira et al (Org.).Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. Cap. 2, p. 35 -51.
CECCIM, Ricardo Burg. Classe Hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Pátio, v. 3, nº 10, p.41-44, ago/out. 1999.
DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948. Disponível em: <http://www.dudh.org.br/wpcontent/uploads/2014/12/dudh.pdf>.
ENS, R. T.; ROMANOWSKI, J. P. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional. Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006.
ESTEVES, Cláudia R. Pedagogia Hospitalar: Um breve histórico. Publicado em2008.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002.
FREITAS, Isabel Ferreira; LIMA, Walter Matias. Pedagogia Hospitalar: Presença do tema no Projeto Pedagógico de Pedagogia da UFAL. Saberes Docentes em Ação, v. 03, n.01, setembro de 2017.
FONSECA, Eneida Simões da. A situação brasileira do atendimento hospitalar pedagógico-educacional. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 25, n.1, p.117-129, junho de 1999.Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97021999000100009&lng=en&nrm=iso>.acesso em 22 de julho de 2020.https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100009.
FONSCECA, Vítor da. Educação Especial: programa de estimulação precoce –uma introdução às ideias de Feuerstein. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
FONTES, Rejane de Souza. A classe hospitalar e a inclusão da criança enferma na sala de aula regular. Revista Brasileira de Educação Especial, v.8, n.1, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas,2008.
LIBERATI, Wilson Donizeti (org.). Direito à Educação: uma questão de justiça. São Paulo: Malheiros Editores, 2004.
LIMA, Telma; MIOTO, Regina Célia. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Florianópolis. Revista Katálysis, v.10 p. 35-45, 2007.
MATOS, Elizete Lúcia Moreira; MUGIATTI, Margarida Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. –4º ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2009.
MEDEIROS, Milena Moura. O direito à educação e as classes hospitalares: discurso de gestores de um hospital-escola. 2018. 131 f. Dissertação (Mestrado) -Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.
MENEZES, Cinthya Vernizi Adachi de. A necessidade da formação do pedagogo para atuar em ambiente hospitalar: um estudo de caso em enfermarias pediátricas do Hospital de Clínicas da UFPR. Orientador: Mirian Loureiro Fialho. 2004. 118 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção) -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/86680?show=full. Acesso em: 7 maio 2020.
MENEZES, Cinthya Vernizi Adachi de. Rumos de uma política pública. In: MATOS, Elizete Lúcia Moreira et al (Org.).Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. Cap. 1, p. 23 -34.
OLIVEIRA, Adriana da Silva Ramos de. Classes Hospitalares e a formação continuada de professores. Revista Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 14, ed. 2, p. 128-140, 2017. DOI http://dx.doi.org/10.22410. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/viewFile/1516/1285. Acesso em: 7 maio 2020.
OLIVEIRA, Linda Marques de; FILHO, Vanessa Cristiane de Souza; GONÇALVES, Adriana Garcia. A classe hospitalar e a prática da pedagogia. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia. Ano VI –Número 11 –Janeiro de 2008 –Periódicos Semestral.
OLIVEIRA, Tyara Carvalho de. : um breve histórico sobre as classes hospitalares no Brasil e no mundo. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO -EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais... .Curitiba: Pucpr, 2013. p. 27685 -27697. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9052_5537.pdf>. Acesso em: 20 out. 2018.
ONO, Regiane Hissayo; PAULA, Ercília Maria Angeli Teixeira de. Políticas Públicas destinadas ao atendimento pedagógico hospitalar: a visibilidade e invisibilidade destes trabalhos no Paraná. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO -EDUCERE, 2013, Curitiba. Anais... .Curitiba: Pucpr, 2013. p. 27619 -27632. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/6966_4147.pdf>. Acesso em: 20 out. 2018.
SOUZA, Amaralina Miranda de. A formação do Pedagogo para o trabalho no contexto hospitalar: a experiência da Faculdade de Educação da UnB. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 33, p. 251-272, maio/ago. 2011.
SOUZA, Motauri Ciocchetti de. Direito Constitucional. São Paulo: Editora Verbatim, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Renata Souza de Lima, Edna Cristina do Prado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”