Infâncias confinadas: Qual o lugar do corpo na escola?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1584

Abstract

ABSTRACT: The body has been configured as an object of control by the State and its institutions, like the school, which tries to enclose childhoods, with the intent of forming docile and disciplined bodies, to become productive force and consumers, which serve the interests of capital. . From a theoretical reflection based on Foucauldian studies, the objective of this work is to problematize how the school, together with its apparatus, such as: pedagogical work and the curriculum, try to confine childhoods, for the formation of docile and disciplined subjects, from the control of the body and its implications on the subjectivity of the subjects. Therefore, it is important to highlight that the educational public policies of the last three years, have presented setbacks with conservative models of thinking about childhoods and, consequently, children's bodies, reinforcing mechanical and instrumentalizing practices in attendance to a homogeneous curriculum and to large-scale evaluations. , the school being responsible for the formation of docile, useful, participatory, responsible bodies, producing specific subjectivities, that is; the creation of the modern subject.

KEYWORDS: School, Children, Body.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karla de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Alagoas

Doutora em Educação e Professora Adjunta da Universidade Estadual de Alagoas. Email institucional: karla.oliveira@uneal.edu.br

References

BRIGHENTE, Miriam Furlan; MESQUIDA, Peri. Michel Foucault: Corpos Dóceis e Discriminados nas Instituições Escolares. X Encontro Nacional de Educação-EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. 2011, p.2390-2403.Disponível in: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/4342_2638.pdf. Acesso em maio de 2019.

BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In:LOURO, Guacira L. (org.). O Corpo Educado: Pedagogia da sexualidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

CASTRO, Edgardo.Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução Ingrid MullerXavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

CERVI, Gicele Maria. Política de gestão escolar na sociedade de controle. Rio de Janeiro: Achiamé, 2013.

CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André. Governo dos corpos e escola contemporânea: pedagogia do fitness. Revista Educação e Realidade. Maio/Agosto, 2009.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da biopolítica. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

________. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Eduardo Brandão (tradução). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

________.Microfísica do Poder. 26 ed. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. São Paulo: Graal, 2013.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. tradução de Sônia M.S. Fuhrmann. -Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LIMA, Walter Matias. Notas Introdutórias para discutir a História do Corpo. MIMEO, 2014.

MENDES, Cláudio Lúcio. O corpo em Foucault: superfície de disciplinamento e governo. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis,EDUFSC, n. 39, p. 167-181, Abril de 2006.

MILSTEIN, Diana; MENDES, Héctor. Escola, corpo e cotidiano escolar. Tradução: Ana Lúcia Silva Ratto; Revisão: Terumi Koto Bonnet Vilaíba.São Paulo: Cortez, 2010.

POPKEWITZ, Thomas S. A Reforma como Administração Social da Criança: a Globalização do Conhecimento e do Poder. In: BURBULES, Nicholas; TORRES, Carlos Alberto. Globalização e educação: perspectivas críticas. Tradução: Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2004, p.107-125.

SACRISTÁN, Gimeno J. O aluno como invenção. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos. O corpo que pulsa na escola e fora dela. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa (et. al.). Corpo, Gênero e Sexualidade: discutindo práticas educativas. Rio Grande do Sul: Editora da FURG, 2007, p. 80-121.

VEIGA-NETO, Alfredo; SARAIVA, Karla. Educar como Arte de Governar. In: Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 1, pp. 5-13. Jan/Jul 2011.

Published

2021-01-31

How to Cite

Santos, K. de O. (2021). Infâncias confinadas: Qual o lugar do corpo na escola?. Diversitas Journal, 6(1), 1534–1545. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1584