O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1433

Abstract

ABSTRACT: This text addresses work as a relevant factor for the evasion and return of students who are now part of Youth and Adult Education (EJA). It aims to understand the interference of work for dropout and return to school in the EJA modality; having as an empirical field a school from the periphery in the city of Caruaru, in 2019. We rely on the contributions of the authors (Gagno and Portela (2013); Cury (2000); Groppo (2000); Freire (1996); Ribeiro (2010) ); Arroyo (2006); Silva and Moura (2013); and Batalha e Silva (2018), to analyze and substantiate all of our research, where it has a qualitative character, conducting semi-structured interviews with 14 EJA students from elementary school -final years, using Content Analysis for the analysis of the interviews. The results of the survey showed that 10 students: 5 men and 5 women left and returned to studies because of the early need for work; 4 women said they had left school due to the early pregnancy, but they returned returning to complete their studies and enter the job market. In this sense, we observed that the same factor - work, which causes school dropout is also responsible for returning to school. new working conditions, wages and better living conditions and a continuity of studies aiming, for women, professionalization.

KEYWORDS: Work, dropout, school return.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARROYO, Miguel González. Educação de Jovens-adultos: um campo de direito e de responsabilidade pública. In: Soares, Leôncio, Giovanetti, Maria Amélia Gomes de Castro, Gomes, Nilma Lino (Org). Diálogos na educação de jovens e adultos. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BATALHA, Rafaela Vieira.; e SILVA, Cleber Cezar da. Evasão escolar da educação de jovens e adultos:um olhar a partir do Colégio Estadual Normal Professor César Augusto Ceva em Ipameri –GO. Revista eletrônica ItinerariusReflectionis. On-line, Vol14,n. 1, 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/48592Acesso em15 jul. 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil:texto constitucionalpromulgado em 5 de outubro de 1988 –35. ed. –Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2019 –Educação. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br. Acesso em: 15 jul. 2020.

CORBUCCI, Paulo Roberto; CASSIOLATO, Maria Martha; CODES, Ana Luiza e CHAVES, José Valente. Situação educacional dos jovens brasileiros. In: CASTRO, Jorge Abrahão de. AQUINO, Luseni Maria C. de. ANDRADE Carla Coelho de. (Org)Juventude e Políticas Sociais no Brasil. Brasília: IPEA, 2009.

CURY, Carlos J. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação de Jovens e Adultos.In: Brasil. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Básica (CEB). Parecer nº 11, 07 de junho de 2000. Brasília: CNE/CEB.

FERNANDES,Ana Paula Cunha dos Santos; OLIVEIRA, Iranildo da Silva.Evasão na EJA: um desafio histórico. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.13,p. 79-94, jan./abr. 2020. Disponívelem: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/990/1904. Acesso em julho2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Rose HélidaAstolfo. Possíveis causas da evasão escolar e de retorno na educação de jovens e adultos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino. Medianeira/PR, 2014.(MONOGRAFIA DE ESPECIALIZAÇÃO). Disponívelem http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4434/1/MD_EDUMTE_2014_2_74.pdf. Acesso em junho 2020.

FRIGOTO, Gaudêncio. Juventude, trabalho e educação no Brasil: perplexidades, desafios eperspectivas.In: NOVAES, Regina; VANNUCHI, PAULO (orgs.) Juventude e Sociedade:trabalho, educação, Cultura e Participação. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.

FONTOURA, Natália deOliveira, PINHEIRO, LuanaSimões. Síndrome de Juno: gravidez, juventude e políticas públicas.Fontoura.In: CASTRO, Jorge Abrahão de. AQUINO, Luseni Maria C. de. ANDRADE Carla Coelho de. (Org). Juventude e Políticas Sociais no Brasil. Brasília: IPEA, 2009.

GAGNO, Roberta Ravaglio e Portela, MarilizaSimonete. Gestão e Organização da Educação de Jovens e Adultos: Perspectiva de Prática Discente. São Paulo, 2013.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GROPPO, Luís Antonio. Juventude: ensaios sobre sociologia e história das juventudes modernas. Rio de Janeiro, Ed. Diefel, 2000.

HOLANDA, Stefani Tamires Alves Ribeiro; ALENCAR, Maria Fernanda dos Santos. Estudantes da EJA e o Protagonismo Escolar: vozes e marcas da exclusão em busca de vida e cidadania.UFPE. Caruaru, 2018. (Trabalho de Conclusão de Curso).

INEP. Censo escolar da educação básica 2019. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2020.

LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 2007.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 7. Ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa emSaúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec-abrasco, 2000.

SÃO PAULO.I -Os Alunos da EJA. In: Secretaria Municipal de Educação. Diretoria deOrientação Técnica. Orientações Didáticas: Alfabetização e Letramento -EJA e MOVA / Secretaria Municipal de Educação –São Paulo: SME/DOT,2008. Disponível em:https://www.escrevendoofuturo.org.br/EscrevendoFuturo/arquivos/147/Orient_Did_alfabletramento2008_EJAMOVA.pdf.

SILVA, Hellen Tânia Rodrigues da; MOURA, Tânia Mara Souza. Educação de jovens e adultos –EJA: desafios e práticas pedagógicas. Revista Eletrônica Univar. On-line, Vol 3, p. 31 -36, 2013. Disponível em:revista.univar.edu.br/index.php/interdisciplinar/article/view/53/41. Acesso em: 15 jun. 2019.

TELES, Jorge. Um olhar Freireano sobre a construção de Políticas paraEJA: dois exemplos recentes no Brasil. In: ALCOFORADO, Luís;BARBOSA, Márcia Regina. BARRETO, Denise Aparecida Brito(Orgs.). Diálogos Freireanos,A educação e formação de jovens eAdultos em Portugal e no Brasil.Recife: Editora UFPE; Coimbra:Imprensa da Universidade de Coimbra, 2018. 716p.

RIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais:a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2021-01-31

How to Cite

Silva, V. R. B., & Alencar, M. F. dos S. (2021). O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE. Diversitas Journal, 6(1), 1606–1619. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1433