Compreensão sobre o bullying em escolas de educação básica de Arapiraca/AL: semelhanças e dissonâncias

Authors

  • José Cleferson Alves Ferreira da Silva Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • João Paulo de Oliveira Nunes
  • Lica Lorraynne Correia Araújo
  • Cícera Lopes dos Santos
  • Maria Lusia de Morais Belo Bezerra

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i2-697

Abstract

ABSTRACT: Bullying is a public health problem present mainly in schools. Therefore, this work sought to identify the similarities and dissonances regarding the understanding of elementary and middle school students about bullying in schools in Arapiraca-AL. This is a quantitative study that was carried out in the framework of public schools in Arapiraca-AL, two elementary schools and two high schools in the period from November 2016 to August 2017. Educational visits and actions were carried out in schools, being applied polls that obtained the participation of 516 students with age group of 10-29 years. The bullying issue was presented using a banner, and experience sheets were used during the interventions. The data collected were tabulated in a Microsoft Office Excel worksheet, version 2013. Students showed an interest in the subject and reported on the need to approach in schools. The survey data reflected that it is essential to have other moments in the schools for discussions and awareness on the subject. In all schools bullying is present, but generally consider the practice as a joke. In this perspective, interventions are shown as an important tool to do a previous analysis of thematic in school. In view of the above, it is important to highlight that, regardless of the school level, students have little knowledge about the theme, however, the interest was evident, which may facilitate future interventions. In addition, schools can partner with the health department to promote psychological counseling with students.

KEYWORD: Violence at school, educational action, sensitization.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGUIAR, L. G. F; BARRERA, S. D. Manifestações de bullying em diferentes contextos escolares: um estudo exploratório. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 37, n. 3, p. 669-682, 2017.

ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora; 2009.

BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF, 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm>. Acesso em: 28 ago.2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Saúde / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 138 p.

BERNARDINI, C. H. Bullying escolar: uma análise do discurso de professores. LABORE Laboratório de Estudos Contemporâneos, v.9, n.2, 2010. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/polemica/article/view/2754/1875>. Acesso em: 27 jul.2018.

CALHAU, L. B. Bullying: o que você precisa saber: identificação, prevenção e repressão. Niterói, RJ: Impetus, 2010.

FANTE, C. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. São Paulo: Verus, 2005.

FIELD, E. M. Bully blocking: six secrets to help children deal with teasing and bullying, Bully busting. Sydney: Finch Pub., 1999.

HORTA, C. L. et al. Bullying e uso de substâncias psicoativas na adolescência:

uma revisão sistemática. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n.1, p. 123-139, 2018.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro: IBGE, 2009.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.

LAMAS, K. C. A. et al. Bullying e Relação Professor-Aluno: Percepções de Estudantes do Ensino Fundamental. Psico, Porto Alegre, v. 44, n. 2, p.263-272, 2013. Disponível em:<http://revistaseletronicas.pucrs.br/revistapsico/ojs/index.php/revistapsico/article/view/11738/9645>. Acesso em: 05 set.2018.

LIBERAL, E. F. et al. Escola segura. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro: Medpress, v. 81, Supl. 5, S155-S163, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572005000700005>. Acesso em: 28 jul.2018.

MALTA, D. C. et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE). Ciência e Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 3065-3076, 2010.

MELO, F. C. M. et al. A prática de bullying entre escolares brasileiros e fatores associados, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 9, p. 2939-2948, 2017.

NETO, A. A. L. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 81, n. 5, p. 164-172, 2005.

SILVA, A. B. B. Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

SILVA, C. S.; COSTA, B. L. D. Opressão nas escolas: o bullying entre estudantes do ensino básico. Cadernos de Pesquisa, v.46, n.161, p.638-663, 2016.

SILVA, E. N.; ROSA, E. C. S. Professores sabem o que é bullying? Um tema para a formação docente. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, v. 17, n. 2,p. 329- 338, 2013.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, 2017. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/29099>. Acesso em: 28 set.2018.

TURATO, E. R. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. R. Saúde Pública, São Paulo, p.507-514. 2005.

ZEQUINÃO, M. A. et al. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa. São Paulo: v. 42, n. 1, p. 181-198, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022016000100181&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 29 jul. 2018.

Published

2020-04-07

How to Cite

Silva, J. C. A. F. da, Nunes, J. P. de O., Araújo, L. L. C., Santos, C. L. dos, & Bezerra, M. L. de M. B. (2020). Compreensão sobre o bullying em escolas de educação básica de Arapiraca/AL: semelhanças e dissonâncias. Diversitas Journal, 5(2), 876–887. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i2-697

Most read articles by the same author(s)