COVID-19: uma doença que abalou a educação básica e superior

Authors

  • Edjane Vieira Pires Universidade Estadual de Alagoas. Palmeira dos Índios, Alagoas (AL), Brasil
  • Wéllina Ribeiro Ferreira Universidade Estadual de Alagoas. Palmeira dos Índios, Alagoas (AL), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2437

Keywords:

Educação básica e superior, Ensino remoto, Pandemia

Abstract

The covid-19 disease, caused by the SARS-CoV-2 virus, forced the transformation of face-to-face to virtual teaching in educational institutions around the world. This is because this virus has a high potential for contagion and can cause very serious infection. This problem was associated with the lack of any effective treatment or vaccine to combat the virus and, therefore, the solution was social isolation, which in education, brought the remote mode of teaching to continue the teaching-learning process. The purpose of this review is to provide the reader with an overview of the impacts of the covid-19 pandemic on basic and higher education. Of course, making use of distance education was the best way out to not cancel the educational process for a time, until then, indefinitely, but some weaknesses and consequences emerged. For example, unequal access to an Internet connection, which results in an unequal distribution of resources and strategies, mainly affecting low-income or more vulnerable people. This crisis offers an unprecedented opportunity for the State to manage by planning effective and safe ways to act in atypical and calamitous situations.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Araújo, Z.T.S., S Cavalcanti, A. L. L. A., Pádua, C. A. L. O., & A França-Carvalho, A. D. (2020). Ensino remoto e avaliação da aprendizagem: estratégias adotadas por professores da rede de ensino da educação básica no Piauí. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora.

Barreto, J.S., Marília R.O.R.M.A., & da Cunha, C.A. Pandemia da covid-19 e os impactos na educação. Revista JRG De Estudos Acadêmicos, 3(7), 792–805.

Carmo, R. O. S., & Franco, A. P. (2019). Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professor universitários na educação a distância [From face-to-face teaching to online teaching: the learning of university teachers in distance education. Educação em. revista., 35.

Chaquime, L. P., & Mill, D. (2016). Dilemas da docência na educação a distância: um estudo sobre o desenvolvimento profissional na perspectiva dos tutores da Rede e-Tec Brasil [Dilemmas of techaing in distance education: a study about professional development under the perspective of tutors of the e-Tec Brazil Network]. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 97(245): 117-130.

Cordeiro, Karolina Maria de Araújo. (2020). O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino.

Federative Republic of Brazil (2020). Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19 [Ordinance Nº 343 of March 17, 2020. Provides for the replacement of face-to-face classes by classes in digital media for the duration of the pandemic situation of the novel Coronavírus – COVID-19].

Fontana, M.I;., Rosa, M.A., & Kauchakje, S. A educação sob o impacto da pandemia Covid-19: uma discussão da literatura. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (Sup.), dezembro, 2020.

Garcia, J.; & Garcia, N. F. (2020). Impactos da pandemia de COVID-19 nas práticas de avaliação da aprendizagem na graduação. Eccos - Revista Cientifica, São Paulo, n. 55, p. 1-14, e18870, out./dez..

Grossi, M. G. R., Minoda, D. DE S. M., & Fonseca, R. G. P. (2020). Impacto da pandemia do covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias. Teoria E Prática Da Educação, 23(3), 150-170.

INEP. (2019). Sinopses Estatísticas do Censo da Educação Superior: 2018, Brasília,.

Lopes, R. P., & Fürkotter, M. (2016). Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto [Initial teacher’s training in times od DTIC: An open question]. Educ. rev., 32(4): 269-296.

Mancebo, D. (2020). Pandemic and Higher Education in Brazil. Revista Eletrônica de Educação, 14, 1-14

Marinoni, G., Land, H. V., & Jensen, T. (2020). The impact of covid-19 on higher education around the world. International Association of Universities (IAU).

Miller, M. D. (2016). Online Learning: Does It Work? In Minds Online: Teaching Effectively with Technology (pp. 19-41). Harvard University Press.

Organização Das Nações Unidas para educação, ciência e cultura-unesco. 2020. covid-19 and higher education: Today and tomorrow.

Pan American Health Organization (2020). Folha Informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus) [Factsheet – COVID-19 (illness caused by the novel coronavirus)].

Pinto, F. R. M. (2020). covid-19: A new crisis that reinforce inequality in higher education in Brazil.

Rosa, R. (2013). Trabalho docente: dificuldades apontadas pelos professores no uso das tecnologias [Teaching work: difficulties pointed out by teachers in the use of technologies]. Revista Encontro de Pesquisa em Educação, 1(1): 214-227.

Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus 12(4).

Senhoras, E. M. (2020). Impactos da pandemia da covid-19 na educação. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora.

Tripathi, S. K., & Amann, W. C. (2020). covid-19 and Higher Education: Learning to Unlearn to Create Education for the Future. UNITED NATIONS.

Veiga, S. A., Toledo, H. S., & Portilho, T. G. (2020). Ensino remoto: quais foram os impactos na vida das pessoas que compõem o processo de ensino aprendizagem? Taubate/SP SETEMBRO.

Vibha Prabhu, A. N., Kamath, G. B., & Pai, D. V. (2020). Keeping the country positive during the COVID 19 pandemic: Evidence from India. Asian journal of psychiatry, 51.

Vieira, L., & Ricci, M. C. C. (2020). A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. OEMESC. EDITORIAL DE ABRIL.

Wordlometer (2020). COVID-19 Coronavirus Pandemic. Dashboard [dedicated webpage].

Published

2023-01-10

How to Cite

Vieira Pires, E., & Ribeiro Ferreira, W. (2023). COVID-19: uma doença que abalou a educação básica e superior. Diversitas Journal, 8(1). https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2437

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.